Units

  • Drukuj

Units - czyli jednostki, które podkreślają fakt, iż każda organizacja składa się z grupy osób o indywidualnym charakterze, predyspozycjach, wiedzy, umiejętnościach, doświadczeniu oraz innych właściwościach. Niniejsza grupa osób składa się na potencjał ludzki danej firmy. Decyduje ona o kulturze organizacyjnej firmy, jakości świadczonych w niej usług bądź jakości produkowanych wyrobów. 

Aby zobrazować wagę kapitalu ludzkiego w firmie przytoczę przykład zwykłego sklepu niemniej jednak może to być każda inna firma usługowa. Klient mając do wyboru dwa takie same sklepy w niewielkiej odległości uda się do tego, który oferuje lepszą jakość obsługi Klienta, bo przecież towar i poziom wyposażenia sklepu też będzie podobny. Klient z pewnością bardziej doceni miłą i fachową obsługę niż jej brak. Najczęściej Klient wybiera miejsca gdzie dobrze się czuje robiąc zakupy czy realizując potrzebne mu usługi. Oczywiście konkurencja stara się różnicować swoje produkty lub usługi nadając im cenę, odpowiednie opakowanie, czy też stosowną reklamę. Jednak w dużej mierze Klient wybiera zarówno produkty, jak również usługi z polecenia danej osoby lub danej firmy. To świadczy o sytuacji gdzie każdy pracownik danej organizacji oddziałuje na otaczający go rynek i jednocześnie promuje bądź nie - swoje produkty, usługi czy też dobre imię firmy. Im wyższy poziom kultury organizacyjnej ludzi składających się na firmę tym zwiększa się dodatni wpływ tych osób na rozpoznawalność wytwarzanych w niej dóbr lub usług.

Jednostki

Kolejnym przykładem pokazującym jak ważni są ludzie w organizacji i jak ten czynnik przekłada się na sukces firmy może być wyścig kolarski. Im lepszy jest uczestnik wyścigu tym wyższe miejsce zajmuje wśród wszystkich osób, które biorą udział w wyścigu. Jedni kończą taki wyścig w pierwszej dziesiątce i wygrywają, inni są w środku peletonu, a jeszcze inni kończą wyścig jako maruderzy. Każda organizacja dba o to, żeby zatrudniać jak najlepsze osoby - oczywiście na tyle na ile jest to możłwe biorąc pod uwagę dostępny budżet. Gdy firma dysponuje lepszym potencjałem ludzkim ma większe szanse na przysłowiową "wygraną" na rynku i przysłowiowe "pokonanie" konkurencji na rynku. Dlatego firmy bardzo często szukają utalentowanych i zdolnych ludzi już na studiach.

Następny przykład dotyczy praktycznie wszystkich działów, które funkcjonują w firmach. Dział zakupów wynegocjuje lepsze warunki zakupu, dział marketingu zaprojektuje lepsze opakowania dla sprzedawanych produktów, dział logistyki w sposób optymalny zorganizuje transport wyrobów, a dział sprzedaży przekona większą ilość Klientów do współpracy - oczywiście wszystko w zależności od typu działalności lub branży jaką zajmuje się firma. To ludzie w tym wypadku tworzą sukces firmy wyróżniając ją spośród konkurencji i jej otoczenia wzmacniając tak zwaną przewagę konkurencyjną firmy.